Album review : Eleine - Until The End

06. Until the End
07. Please
08. Another Rite
09. Hell Moon (We Shall Never Die)
10. Prelude: Arise
11. Break Take Live

Symfonicko-metalová kapela Eleine pochádzajúca zo Švédska nie je žiadnym nováčikom scény, no predsa len patrí k tým menej známejším zoskupeniam. Za vznik považujú rok 2011, no prvým debutom nesúcim meno kapely sa fanúšikom predstavili až v roku 2015. Eleine predstavuje elegantný, moderný a tvrdý symfonický metal s upriamením na dramatickosť. Kotrastné je vokálne duo, ktoré na jednej strane ponúka zamatovú jemnosť a ženskú vášeň, a na tej druhej mužskú živočíšnosť v ladnom prevedení. Pred pár dňami si pätica hudobníkov pripísala na konto novinku "Until The End" s jedenástimi skladbami. Poďme sa teda pozrieť bližšie na to, čo ponúka druhá štúdiovka Eleine.

Album začína až filmovým fantazíjnym orchestrálnym introm, ktoré sa čoskoro rozšíri o nekompromisný zvuk gitary, basy a bicích. Od začiatku púta pozornosť príťažlivý hlas speváčky Madeleine Liljestam, ktorému sekunduje zverský no pritom uhladený growl gitaristu Rikarda Ekberga. "Echoes" zrýchli tempo a nespomaľujú ani orchestrálne aranžmá, ktoré sa nenápadne nesú celým pozadím piesne. Nenápadne... aby bolo jasné, sú nápadité, miestami priam bombastické, ale na celom albume zapadajú k ostatným nástrojom a vokálom tak skvele, nenútene, že ani na sekundu nevyčnievajú a nepôsobia umelým či sileným dojmom. Je na mieste pochváliť znamenitý zvuk nahrávky. Znie moderne a je nádherne vyšperkovaný, no pritom neznie prehnane naleštene a neuberá na tvrdosti nahrávky. Agresívny gitarový riff a bicie otvárajú najčerstvejšiu singlovku "Sanity". Madeleine sa v piesni nebojí predstaviť aj v rockovejšej polohe jej inak zamatového hlasu. Pieseň "From The Grave" si zaflirtuje s klávesami, Madeleine podáva vynikajúci dramatický výkon. V jednom momente láska chlácholivým hlasom, v druhom vás zamrazí z jej vysokých tónov. Dôjde aj na menšie gitarové sólo. Ďalším dramatickým kúskom je "Whisper My Child", ktorá doslova predstavuje akúsi hru surovosti, sily a jemnosti. Titulná pieseň "Until The End" mení tempo a atmosféru, od začiatku sa postupne vyvíja a keď stopáž prekročí druhú minútu, poslúchača zasiahne tornádo tria gitara-bicie-basy, len aby ho o chvíľu skrotili prívetivé tóny klavíra a hlasu Madeleine. Mužského spevu sa tento krát dočkáme aj v pokojnejšej, čistej polohe. Úlohu balady plní na albume "Please" s emotívnym hlasovým prejavom a pôsobivou prácou klávesáka Sebastiana Berglunda. Po nej sa ocitáme späť na kolísajúcej sa lodi s "Another Rite". V druhej polovici sa o slovo znovu hlási klavír a vedenie aspoň na malý okamih preberie orchester. Celú teatrálnosť ukončuje svojím hlasom Rikardo. "Hell Moon (We Shall Never Die)" je jedným zo singlov, ku ktorému kapela vydala aj pútavý videoklip. Krátka inštrumentálna vložka "Prelude-Arise" otvára brány záverečnej "Break Take Live", ktorou sa kapela vo forme singla pochválila ešte v roku 2016.

Eleine a ich druhý štúdiový album "Until The End" odviedli dobrú prácu, ale na to, aby sa neutopili v mori symfonického metalu, musia ešte trochu zapracovať. Chválim spevácky výkon Madeleine Liljestam, ktorá má v budúcnosti rozhodne šancu dokázať, že nie je len ďalšou z tisícky metalových speváčok. Zaujímavé sú aj symfonické aranžmá, o ktoré sa postaral Daniel Beijbom. Celkovému zvuku a výrazu kapely dodávaju na dramatickosti až teatrálnosti. Orchestrálna atmosféra pripomína miestami soundtrack k ďalšej bondovke, miestami inklinuje k fantazíjnemu dobrodružnému filmu. Celkovému modernému zvuku a produkcii, za ktorou stojí samotná kapela, niet moc čo vytknúť, zvuk je vyvážený a všetko má svoje miesto. Nedostatkom je akási chýbajúca čerešnička na torte, ktorá by ma presvedčila, že táto kapela je iná. Piesne sa po chvíli začínajú zlievať do jedného celku, ktorý preruší  na pár minút en klavírna balada. Nápadov má pritom kapela, zdá sa, dosť - piesne často menia tempo i atmosféru, hrajú sa s jemnosťou a tvrdosťou, diverzitu ponúka i vokálne duo, no všetko zostáva v štandardnom poli ohranosti. Na vykročenie z tieňa je potrebný ešte jeden ďalší inovatívny krôčik. Napriek všetkému ma kapela dokázala zaujať a fanúšikov symfonického albumu práca na "Until The End" rozhodne neurazí.

Celkové hodnotenie: 7/10

Eleine - Sanity (lyric video)